BUMS
  • درباره دانشگاه
    • اسناد بالادستی
    • برنامه استراتژیک دانشگاه
    • برنامه عدالت، تعالی و بهره وری آموزشی دانشگاه
  • معرفی مرکز
    • تاریخچه
    • شرح وظایف
    • برنامه راهبردی
    • آیین نامه ها
    • دستورالعمل ها
    • ساختار فیزیکی
    • ارتباط با ما
  • مدیریت
    • مدیر مرکز
    • مسئول دفتر
  • واحدها
    • برنامه ریزی درسی
    • ارزشیابی برنامه و اعتباربخشی
    • ارزشیابی اعضای هیات علمی
    • سنجش و ارزشیابی دانشجو
    • آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو
    • توانمند سازی اساتید
    • کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی
    • پژوهش در آموزش،دانش پژوهی،طرح های نوآورانه آموزش
    • دفاتر توسعه آموزش پزشکی
  • زیر مجموعه ها
    • مرکز آموزش مجازی
    • دفتر استعدادهای درخشان
    • مرکز یادگیری مهارت های بالینی
    • دبیرخانه جشنواره شهید مطهری
    • کتاب و مجله مرکز
    • دبیرخانه برنامه عدالت، تعالی و بهره وری آموزشی
    • ارتقا آموزش بالینی
    • مشاوره اساتید
  • خدمات
    • خدمات مرکز
    • خدمات الکترونیک
    • فرآیندها
    • فرمها
    • نکات آموزشی یک دقیقه ای
    • پرسش
    • پاسخ
    • مشاهده پرسش ها
    • رزرو کارگاه مهارتهای بالینی
    • مشاهده وضعیت رزرو
  • دسترسی ها
    • استانداردهای اعتباربخشی
    • مجله های آموزش پزشکی
    • سایت مرتبط با آموزش پزشکی
    • دفاتر توسعه دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور
    • انجمن دانش آموختگان دانشگاه
    • AMEE GIUDES
    • شواهد بومی به کارگیری محصولات فناورانه ارتقای یادگیری
  • پایش عملکرد
    • چک لیست گزارش عملکرد واحدهای مرکز
    • چک لیست ارزیابی عملکرد دفاتر توسعه آموزش
    • برنامه توسعه فرایندهای یاددهی -یادگیری
شفافیت پنجشنبه 15 خرداد 1404
سرمایه گذاری برای تولید
iran flag
  • English
  • العربیه
BUMS

دانشجویان

اساتید

شهروندان

کارکنان

  • صفحه اصلی
  • خانه
  • زیر مجموعه ها
  • مرکز یادگیری مهارت های بالینی
 

 

     

مرکز یادگیری مهارت های بالینی
 
تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد از مهم ترین عناوین مورد توجه در برنامه توسعه پایدار می باشد. تربیت پزشکان از رسالتهای مهم دانشگاه های علوم پزشکی است. پزشکان نه تنها بایستی دانش کافی در زمینه سلامتی، بیماری و چگونگی اداره بیمار را داشته باشند، بلکه لازم است توانایی کافی در زمینه مهارت های عملی و نگرشی نیز دارا باشند. برنامه ریزی در جهت کسب توانائی و مهارت کافی در زمینه های فوق از دیرباز مورد توجه بوده است. ازآنجائیکه تاکنون قسمت عمـده آمـوزش مهارت های عملی و نگرشی بر روی بیمـار انجام می گرفته، پیامدهای نامناسبی را برای بیمار، دانشجو و استاد به همراه داشته است که بعضاً منجر به خسارات جبران ناپذیری نیز گردیده است و توجه به بازنگری در نحوه آموزش در این زمینه ها را الزامی می نماید.
 
 
رسالت مرکز
 

مرکز آموزش مهارت های بالینی متعهد است محیطی ایمن برای تدریس و فراگیری مهارت های بالینی و ارتباطی ایجاد کند. هدف ما ایجاد مرکزی است تا با همکاری و آموزش بین بخشی، موجبات ارتقاء آموزش مهارت های عملی و نگرشی در دانشجویان پزشکی را فراهم آوریم و از این طریق، موجبات ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران و خدمت رسانی به ایشان مهیا گردد و همچنین با انجام پژوهش به دنبال طراحی و ارزیابی استراتژی های جدید آموزش و ارزشیابی هستیم تا با کمک آن ها، فراگیری مستقل را ترویج دهیم و موجبات دستیابی به راه های جدیدی در آموزش پزشکی را فراهم آوریم.

 

شرح وظایف 
 
 
1-برنامه ریزی در جهت ارتقای آموزش مهارت های بالینی به صورت سیستماتیک در مرکز مهارت های بالینی با مشارکت واحد برنامه ریزی
2- برنامه ریزی در جهت ارزیابی مهارت های بالینی با مشارکت گروه های بالینی و مرکز آزمونEDC
3- برنامه ریزی در جهت توانمند سازی دانشجویان برای آزمون های صلاحیت بالینی
4-مشارکت در برگزاری آزمون های صلاحیت بالینی دوره پزشکی عمومی
5- برنامه ریزی در جهت نیازسنجی از گروه های آموزشی به انواع مختلف شبیه سازهای مورد نیاز درآموزش بالینی عمومی و دستیاری و پیگیری خرید آن ها
6-نظارت بر سلامت و نگهداری شبیه سازها
 
 
هدف
هدف عمده مراکز آموزش مهارت ها، شبیه سازی یک محیط بالینی است به طوری که بتوان آموزش مهارت های بالینی را کنترل و تمرین کرد. بدیهی است این مراکز فقط مکمل محیط بالینی واقعی هستند و به هیچ عنوان جای آن را نمی گیرد.
برنامه ریزی و آموزش مهارت ها در مـرکز مهات های بالینی مبنی بر چند اصل دانشجـو محوری، آموزش فـعال، بحث گروهی و کارگاهی می باشد. در این خصوص پس از پیشنهاد و تعیین عناوین آموزشی و تهیه طرح درس مربوطه کادر آموزشی تعیین و هماهنگی های لازم جهت برگزاری دوره های آموزشی به صورت کارگاهی به عمل خواهد آمد. کلیه فعالیت های مرکز تا کنون بر همین مبنا بوده است.
        
با درنظرگرفتن ظرفیت‌های محل ،می‌توان از مرکز آموزش مهارت‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بطور بالقوه درموارد زیر استفاده نمود:
۱)     آموزش مهارت‌های بالینی
۲)     آموزش مهارت‌های بین رشته‌ای
۳)     آموزش مهارت‌های ارتباطی
۴)     آموزش مداوم پزشکان و پرسنل مراکز درمانی و شبکه بهداشتی
۵)     برنامه‌های خودآموزی
۶)     پژوهش در آموزش
۷)     تولید مواد کمک آموزشی
۸)       برگزاری امتحانات عملی
 
 
ضرورت و توسعه اهداف مرکز:
 
درآموزش علوم پزشکی و رشته های پیرا پزشکی وظیفه‌ی آموزش تعداد زیادی از مهارت‌های عملی و ارتباطی، درکنارحیطه‌های دانشی و نظری، آن هم به تعدادی زیادی دانشجو برعهده دانشگاه های علوم پزشکی می باشد. با درنظر گرفتن این مساله و با توجه به سرعت رشد تکنولوژی آموزشی و افزایش اهمیت ارزش‌های مطرح دراخلاق پزشکی، ضرورت و اهمیت توسعه مراکز یادگیری مهارت‌های بالینی بیش از پیش خودنمایی می‌نماید. مرکز یادگیری مهارتهای بالینی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در نظر دارد  در راستای نیل به اهداف مرکز و در ادامه اقداماتی که  تاکنون در جهت توسعه مرکز یادگیری مهارت‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام داده است ،فعالیتهای خود را گسترش داده و با همکاری اعضای محترم کمیته علمی _ارزشیابی و کمیته اجرایی مرکز جهت ارتقا سطح کمی و کیفی اهداف مرکز بکوشد.
 انواع کاربری در زمینه آموزش مهارت‌های بالینی به مخاطبان مختلف:  
 - آموزش مهارت‌های مربوط به معاینه و سمیولوژی عملی به دانشجویان پزشکی در دوره‌های مختلف و همچنین دانشجویان دندانپزشکی، داروسازی، مامایی،پرستاری و سایر رشته‌ها
-   آموزش مهارت‌های بالینی مانند بخیه زدن، سونداژ، CPRو ...به دانشجویان پزشکی و سایر رشته ها مثلاً اجرای دوره‌هایCPRبرای دانشجویان داروسازی و دندانپزشکی
-  برگزاری کارگاه‌های نسخه نویسی و فارماکوتراپی برای گروه‌های مختلف
-  برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای سایر مخاطبان حتی خارج از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مانند احیا پایه و پیشرفته،آشنایی با سکته قلبی و مغزی ، حمل و نقل بیمار و .....
-  برگزاری دوره های درخواستی مراکز بهداشت و بیمارستانهای استان
 
 
 ظرفیت‌های موجود:
 
 - وجود ۱۵  اطاق مجزا که با اضافه کردن اطاق مدیر و کارشناسان درمواقع نیاز به ۱۷ اطاق افزایش می یابد۰
- وجود اتاق مانیتورینگ جهت نظارت به نحوه برگزاری آزمونها و کارگاهها
- وجود مولاژ های آموزشی بر اساس نیاز سنجی  دوره پزشکی عمومی و رشته های تخصصی موجود
- وجود کلیه تجهیزات مورد نیاز بیمارستانی و سرپایی
درتمامی موارد فوق طیف مخاطبان مرکز ازکارآموزان و کارورزان پزشکی تا دستیاران تخصصی و حتی اعضای هیات علمی ، دانشجویان کلیه رشته‌های پیراپزشکی و  کلیه پرسنل بهداشتی می‌باشد.
 
حیطه های آموزشی
 
مهارتهای ارتباطی
 
مورد توجه قرار دادن حقوق بیماران این نیاز را فراهم نموده تا در آموزش حرفه ای علاوه به توجه به دانش تئوری و مهارت عملی به افزایش رشد شخصیتی و مهارتهای ارتباطی دانشجو نیز توجه شود آموزش این مهارت در کارگاه مهارتهای کارگاهی پیش بینی گردیده است.
 
 
مهارتهای معاینات فیزیکی
 
آموزش معاینات فیزیکی در بخش مهارتهای بالینی برای دانشجویان شرایطی فراهم می آورد تا بتوانند معاینه فیزیکی و طرز کار با ابزارهای پزشکی را بطور کامل بیاموزند و عملکرد حرفه ای با کیفیت و قابل قبولی از خود نشان دهند. 
 
 
مهارتهای ابزاری
 
در این حیطه آموزش و تمرین مهارتهای بالینی عملی مدنظر قرار گرفته که به عنوان
نمونه می توان از موارد ذیل نام برد:
  • احیاء قلبی ـ ریوی
  • گذاشتن چست تیوب
  • لوله گذاری تراشه
  • کاتتریزاسیون مثانه
  • سوندگذاری معده
  • انجام زایمان طبیعی و مراقبتهای ویژه
 
برگزاری امتحانات عملی
 
با توجه به طراحی فضای داخلی مرکز مهارتهای بالینی و دارا بودن تجهیزات و مولاژهای مناسب، مکانی ایده آل برای برگزاری امتحانات بالینی بویژه امتحانات ایستگاهی مانند OSCE می باشد.
 

مسئول  واحد

نام و نام خانوادگی:    دکتر عباس فرهادی

مدرک تحصیلی:   متخصص طب اورژانس

پست الکترونیک: 

کارشناس مرکز :   منیره آبشری

کارشناس هوشبری

تلفن تماس:32395612-32395640

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

فایل ها

  • پرسشنامه ارزیابی تدریس مهارتهای عملی اعضای هیات علمی
  • تجهیزات مرکز مهارت ها
  • فرم صورت جلسات
  • برنامه عملیاتی مرکز مهارتها 1402
  • مولاژها
  • برنامه عملیاتی مرکز مهارتها 1403
  • آخرین اخبار
  • اخبار پربازدید
07خرداد

نشست صمیمانه معاون آموزشی دانشگاه با دانشجویان

05خرداد

کسب دو رتبه سوم کشوری در جشنواره قرآن و عترت (ع)

31اردیبهشت

برگزاری جلسه قدر دانی از اعضای کمیته اجرایی ودریافت بازخورد و نقد دومین همایش دانشگاهی بیان تجارب

31اردیبهشت

به مناسبت هفته جوانی جمعیت کارگاه ها و وبینارهای ویژه ی اعضای هیات علمی برگزار شد.

23اردیبهشت

هجدهمین جشنواره دانشگاهی شهید مطهری؛ تأکید بر نقش آموزش و توسعه علمی

21اردیبهشت

اساتید، سرمایه‌های علمی دانشگاه؛ هم‌اندیشی برای ارتقای آموزش، پژوهش و توسعه دانشگاه

20اردیبهشت

پیام تبریک مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی به مناسبت گرامیداشت هفته مقام استاد

13اسفند

پیام تبریک دانشجوی المپیاد

23شهریور

فراخوان پانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری

6تیر

آغاز ارزشیابی اعضای هیات علمی در نیمسال 1402 در سامانه طبیب

12تیر

کسب موفقیت دانشجویان دانشگاه در مرحله اول سیزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور

14تیر

بارگزاری فیلم معرفی شیوه نامه ارزشیابی اساتید

22دی

برگزاری وبینار آشنایی با المپیاد دانشجویی

21آذر

شروع ارزشیابی هیات علمی در طبیب

وبینارهای توانمندسازی
دوشنبه های آموزش
منابع آموزشی
درخواست مشاوره حضوری
آدرس

خراسان جنوبي، بيرجند، خيابان غفاري، دانشگاه علوم پزشكي يرجند، معاونت آموزشي، مركز مطالعات توسعه آموزش پزشكي

کدپستی

9717844741

تلفن

056-32395694

ایمیل

edc@bums.ac.ir

دورنگار

32442271

سامانه ها

سامانه مدیریت یادگیری الکترونیک (نوید)
سامانه جامع آموزشی (هم آوا)
سامانه یکپارچه آموزش مداوم پزشکی
سامانه مجازی توانمندسازی اساتید
سامانه ارزشیابی آنلاین اساتید
سامانه اتوماسیون اداری

لینک های سریع

نوبت دهی بیمارستان ها
دبیرخانه الکترونیک(فرزین)
سامانه ارتباطات مردمی
خدمات الکترونیک منابع انسانی
سامانه تکریم ارباب رجوع
پست الکترونیکی دانشگاه
سامانه مدیریت آموزش
سامانه حضور و غیاب کارکنان
سامانه خدمات الکترونیک کاربران
کتابخانه دیجیتال
FTP دانشگاه
مجلات علمی دانشگاه
location
تعداد افراد آنلاین: 1
تعداد بازدید امروز: 86
تعداد بازدید کل: 37818
آخرین به روزرسانی: 1404/03/11 06:59

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند می باشد.

niafam espritportal

انتخاب حالت کور رنگی

سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطی

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر موس:

تغییر فونت:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: