مديريت مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي
دو پنل تخصصي مباني انگيزشي اساتيد و موانع موجود در تدريس موثر استاد برگزار گرديد
دو پنل تخصصي مباني انگيزشي اساتيد و موانع موجود در تدريس موثر استاد در دانشكده پزشكي برگزار گرديد
به مناسبت هفته آموزش، در تاريخ 16/02/97 دومين روز هفته آموزش با محوريت آموزش و استاد و با مديريت دانشكده پزشكي در سالن كنفرانس طبقه فوقاني كتايخانه مركزي دانشگاه برگزار شد. اين جلسه در دو پنل تخصصي 1- مباني انگيزشي اساتيد 2- موانع موجود در تدريس موثر استاد تشكيل شد.
![]() | ![]() | |
در ابتداي پنل اول جناب آقاي دكتر اسماعيلي معاون آموزش باليني دانشكده درباره انگيزه و چالش هاي انگيزشي در بين اعضاي هيئت علمي صحبت كرده و سپس موانع انگيزشي اساتيد به بحث گذاشته شد. همچنين با توجه به اينكه تدريس موثر يك استاد مي تواند تحت تاثير مسايل انگيزشي قرار گيرد در ادامه بحث موانع موجود در تدريس موثر استاد و راهكار هاي عملي براي افزايش انگيزه و بدنبال آن افزايش كارايي تدريس استاد به بحث و شور گذاشته شد.
از مجموع بحث هاي صورت گرفته نكات زير قابل تامل مي باشد.
1- عدم اختصاص Reward آموزشي به اساتيدي كه در حيطه آموزشي فعالانه شركت دارند
بعبارتي positive feed back به هيچ عنوان مدنظر قرار نمي گيرد.
2- تجديد نظر اساسي در پذيرش هيئت علمي : در اين حيطه نظر دوستان بر اين بود كه قابليت ها و توانايي هاي اعضاي هيئت علمي كه به تازگي به سيستم آموزشي وارد شده اند ارزيابي شود و سپس وارد پروسه تبديل به هيئت علمي قرار گيرند.
3- از ديگر معضلات نبود يا كمبود نيروي انساني ( كارشناس آموزش) مورد نياز در حيطه هاي مختلف آموزش از برگزاري جلسات امتحان، برگزاري جلسات آزمايشگاه، و ... مي باشد.
4- اختصاص برخي از جلسات شوراي آموزشي دانشكده به مشكلات آموزشي موجود. بدين منظور مي بايست مشكلات و مسائل آموزشي به تربيت اولويت در جلسات شوراي آموزشي مطرح گردد و جلسات شوراي آموزشي صرفا براي مطرح كردن نامه ها و درخواست هاي آموزشي نباشد.
5- افزايش قدرت اجرايي مدير گروه هاي آموزشي به نحوي كه در صورت گرفتن تصميمي در خصوص مسائل آموزشي اين تصميم توسط سياست مديران بالا دستي تحت تاثير قرارنگيرد.
6- پايش و ارزيابي اعضاي هيئت علمي بايستي جامع باشد و صرفا حضور فيزيكي در محل كار مدنظر قرار نگيرد. از اين رو مي توان هيئتي متشكل از برخي اعضاي سرآمد در حيطه هاي آموزش، پژوهش و... تشكيل داد تا دستورالعمل جامعي براي ارزيابي و پايش اعضاي هيئت علمي تدوين گردد. در اين خصوص يكي از نگراني هاي شركت كنندگان در اين جلسه تحت تاثيرقرار گرفتن كيفيت آموزشي و انگيزه آموزشي اساتيد بواسطه فعاليت هاي پژوهشي مي باشد كه بنظر مي رسد مي بايست افرادي كه در حيطه پژوهش فعال هستند را كمتر در عرصه آموزش وارد كرد تا از يك سو پژوهش تحت تاثير قرار نگيرد و از سوي ديگر كيفيت آموزشي استاد مورد نظر حفظ گردد.
7- براي حفظ احساس تعلق هيئت علمي به سيستم دانشگاهي، اعضاي هيئت علمي جديد در بدو ورود به سيستم و به اعضاي ديگر معرفي گردند. برگزاري جلسه معارفه براي اين منظور پيشنهاد مي گردد. همچنين براي حفظ ارتباط اعضاي هيئت علمي با مديران دانشگاه برگزاري جلسات ماهانه با رياست دانشكده و معاونين و همچنين حداقل سالي يكبار جلسه اعضاي هيئت علمي با رياست دانشگاه پيشنهاد مي گردد.حضور افراد در اين جلسات بصورت انتخابي نباشد و تمامي اعضاي هيئت علمي اجازه حضور آزادانه داشته باشند.
8- با توجه به اينكه اعضاي هيات علمي جديد با اصول مديريت كلاس و در برخي موارد نحوه ارائه مطالب را هم آموزش نديده اند توصيه مي گردد كارگاه هاي توانمندسازي اعضاي هيات علمي از چگونگي تهيه اسلايد، نحوه ارائه و مديريت كلاس و ... براي اعضاي هيئت علمي قبل از تحويل گرفتن كلاس هاي درسي برگزار گردد.
9- اعضاي هيئت علمي مجدانه تقاضا دارند از گسترش كمي دانشگاه كاسته شده تا با توجه به محدوديت تعداد اعضاي هيئت علمي، بتوان آموزش هايي با كيفيت بالاتر در دانشگاه علوم پزشكي بيرجند ارائه داد. در اين خصوص تكثر دانشكده هاي اقماري از مسائل چالشي اعضاء مي باشد.
نظر دهید