راهنمای تدوین طرح درس
 راهنمای تدوین طرح درس Lesson Plan

منظور از طرح درس روزانه، برنامه ریزی برای انجام فعالیت های آموزشی در یک جلسه کلاس درس است. پس از تدوین طرح دوره و یا حدالق جدول زمانبندی تدریس، درس مورد نظر باید یک جلسه را انتخاب و مطابق راهنمای زیر، طرح درس خود را تدوین کنید.
در تدوین طرح درس شما باید، نکات زیر را مد نظر قرار دهید.
- دانشجویان و ویژگیهای آنان و همچنین نیازهای آموزشی آنان را در هر رشته تحصلی مورد ارزیابی قرار دهید و به طور مثال وقتی شما درس فیزیولوژی را برای دانشجویان دندانپزشکی تدریس می نمایید، شاید مطلب اصلی تفاوتی نداشته باشد تا وقتی شما برای دانشجویان پزشکی این درس را تدریس می نمایید، ولی به طور قطع می دانید که دانشجوی دندانپزشکی چه استفاده ای از این درس خواهد کرد، بنابراین اهداف شما تغییر خواهد کرد.
- نکته دیگر شما برای روش تدریس به تجهیزات و تکنولوژی آموزشی و امکانات و فضای آموزشی متفاوتی نیاز دارید، بنابراین لازم است شرایط موجود را از قبل بررسی و براساس آن روش تدریس خود را انتخاب نمایید .
-  دقت شود که طرح درس یک، مطلب نوشتاری بدون کاربرد و فقط جهت ارتقاء آموزشی نیست، بلکه راهنمای شما در تدریس است و راهنمای دانشجویان در یادگیری
 

نام درس :

تعداد واحد :

تعداد دانشجو :

رشته :

مقطع :

نیمسال :

مدرس :

پیش نیاز :

عنوان درس : عنوان جلسه مورد نظر

مدت تدریس :

هدف کلی :  (اهداف کلی و رفتاری با توجه به حیطه‌ها و سطوح مختلف نوشته شود)

توضیح کلی:

این اهداف کلی درواقع اهداف اختصاصی هستند، شما در طرح دوره بطور مثال می نویسید، آشنایی با تشخیص و درمان بیماری کرونا به عنوان یک هدف کلی .. ولی در طرح درس می نویسد آشنایی با علائم بیماری کرونا، آشنایی با راههای درمان بیماری کرونا و ....

شما در حیطه های زیر باید اهداف خود را بنویسید( دقت فرمایید که گاهی در یک درس فقط حیطه شناختی مد نظر است و گاهی حیطه روانی حرکتی و در برخی از مواقع هر سه حیطه..)

حیطه شناختی:

شما چه دانشی می خواهید به دانشجو منتقل کنید.

حیطه عاطفی:

 شما چه نگرشی می خواهید در دانشجوی خود با توجه به موضوع شکل دهید،

حیطه روانی حرکتی:

شما چه مهارتی را می خواهید به دانشجو انتقال دهید

اهداف رفتاری

شما در اینجا باید بگویید با توجه به میزان یادگیری که از دانشجو انتظار دارید بگویید که دانشجو چه عملکردی را در چه شرایطی و با چه میزان و حد قابل قبول از نظر شما انجام دهد، تا شما متوجه شوید به اهداف این جلسه درس رسیده است.

مثلا دانشجو بتواند سه مورد از علل ایجاد بیماری کرونا را تحلیل نماید..

در اینجا سطوح یادگیری باید مد نظر قرار گیرد(به فایل آموزشی اهداف آموزشی مراجعه نمایید)

-         پس دقت کنید باید هدف رفتاری شما دارای ویژگیهای زیر باشد

-         فعل رفتاری ، ملاک قابل قبول، شرایط

روش تدریس :

وسایل کمک آموزشی:

با توجه به محتوای این جلسه باید روش تدریس خود را انتخاب کنید

چه وسایلی برای تدریس استفاده خواهید کرد، مولاژ ، مانکن و یا فیلم آموزشی و غیره که در همین جلسه استفاده خواهید کرد

رفتارهای ورودی :

سنجش آغازین

اطلاعات زمینه ای پیرامون مطالبی که پیش نیاز این درس شماست ( مطالبی که باید دانشجو قبل از شروع درس شما بداند تا بتواند درس جدید شما را یادبگیرد

نحوه انجام سنجش آغازین

زمان لازم

در مورد میزان اطلاعات از طریق پرسش و پاسخ نسبت به رفتارهای ورودی در زمینه مطلبی که در قسمت رفتار ورودی خواهید نوشت اطمینان حاصل  می گردد.

 

د راین قسمت شما باید بنویسد که چگونه تشخیص خواهید داد که دانشجو اطلاعاتی که پیش نیاز مبحثی که شما قرار است تدریس نمایید را می داند یانه؟ یا بر چه مقدار از پیش نیاز مسلط است و چه مقدار را شما باید در آموزش ترمیمی جبران کنید

 

 

فعالیت های یادگیری دانشجویان( تجارب یادگیری)

فعالیت تکمیلی جهت جبران نواقص بعد از سنجش آغازین

زمان لازم

تکلیفی که شما  دقیقا برای همین جلسه برای دانشجو تعیین کردید مثلا قرار گذاشتین که پیش مطالعه ای داشته باشد یا غیره رابیان می نمایید

یعنی دانشجو چه کاری را باید برای یادگیری خود در این جلسه انجام  دهد

 

نسبت به کم و کاستیهای رفتارهای ورودی در زمینه ........ اقدام می گردد.

اگر از ارزشیابی اولیه در زمینه پیش نیاز این درس مشکلی وجو داشته باشد شما باید در این قسمت مطرح نمایید که چگونه این مشکل را رفع خواهید کرد بطور مثال با توضیح دادن آن مبحث ، با توضیح دادن تعدادی از دانشجویانی که مسلط به مبحث هستند و ....

 

 

 

روش ارائه درس:

زمان لازم:

در اینجا شما باید از ابتدای جلسه کلاس، توضیح دهید چگونه درس را ارئه خواهید داد. مثلا ابتدا از دانشجویان چند سوال درباره اطلاعات پیش نیاز این جلسه پرسیده خواهد شد. سپس سناریویی بیان خواهد شد که توجه دانشجویان را به مطلب جدید جلب نماید، پس از آن به روش تدریس سخنرانی ، مطلب ارائه خواهد شد. در بین تدریس از دانشجویان سوال خواهد شد تا مشخص گردد آیا محتوای جدید را دانشجویان یاد می گیرند و یانه .. تا اگر مشکلی در یادگیری وجود داشته باشد برطرف گردد.

دقت کنید اگر روش تدریس شما مشارکتی باشد ، شما باید دانشجویان را گروه بندی می کردید و .....

بنابراین کارهایی را که شما انجام می دهید با توجه به روش تدریس شما متفاوت خواهد بود .

 

نحوه‌ی ارزشیابی دانشجو حین تدریس (ارزشیابی تکوینی):

زمان لازم

منظور از ارزشیابی تکوینی، ارزشیابی است که وقتی یادگیری در حال جریان است ، انجام خواهید داد

در حین تدریس مبحث وقتی قسمتی از بحث را توضیح  دادین از آن سوالاتی از دانشجو می پرسید که ببینید که آیا یادگیری در حال انجام است و اگر نه چه مشکلی پیش آمده است آیا روش شما در تدریس اشتباه است ، آیا شرایط و امکانات کلاس منجر شده که یادگیری صورت نگیرد یا غیره...... که شما باید با فهم مشکل ، آن را بر طرف کرده و پس از ترمیم آن قسمت از درس به ادامه تدریس بپردازید

 

منابع :

منبعی که درتدریس  محتوای این جلسه از آن استفاده شده است.

تاریخ :

عرصه آموزش :  کلاس درس، آزمایشگاه و .. یا هر جایی که تدریس را انجام خواهید داد

تهیه و تنظیم :

 
 
تاریخ به روز رسانی:
1399/04/30
تعداد بازدید:
141
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بيرجند مي باشد.
Powered by DorsaPortal