صفحه اصلی
 

 
 
 


 
 طرح درس    Lesson Plan

 

طرح درس يا سناريوي آموزشي براي نخستين بار در سال 1918 توسط"فرانكلين بوبيت " مطرح شد و لزوم استفاده از سازماندهي در امر ياددهي – يادگيري مورد تأكيد قرار گرفت. طرح درس به شكل امروزي آن، در سال 1950 به وسيله روان شناسان برجسته امر تعليم و تربيت "بنجامين . اس . بلوم" شكل گرفت و در سال 1962 " رابرت گلير ز " نظرات تكميلي خود را در راستاي ديدگاههاي بلوم مطرح كرد كه تا به امروز نيز مدنظر برنامه ريزان و هدف گذاران آموزشي و دست اندركاران امور آموزشي در سطح جهان بوده است.

لزوم استفاده از طرح درس، به عنوان ابزار كارآمدي در زمينه تكنولوژي آموزشي، در خدمت افزايش كيفيت نظام آموزشي كشورمان قرار گرفت . و طرح درس به عنوان برنامه ريزي و سازمان دادن به مجموعه فعاليتهايي كه معلم در ارتباط با هدفهاي آموزشي، محتواي درس و توانائيهاي دانش آموزان براي مدت زمان مشخص تدوين مي گردد مد نظر قرار گرفت.

طرح درس عنصر حياتي تدريس است كه:

  • لحظه ها را زنده مي كند ،
  • سردرگمي را از بين مي برد،
  • دانشجو را فعال مي كند ،
  • هنر مدرس را نشان مي دهد ،
  • از دوباره كاري مي كاهد ،
  • پاسخگوي نياز دانشجويان است ،
  • باعث انجام كار در زمان خودش مي شود ،
  • هدفهاي مبهم را روشن مي كند ،
  • نظم منطقي ايجاد مي كند،
  • چگونه آموزش دادن را مشخص مي كند،
  • چگونه يادگرفتن را مي آموزد،
  • شرط لازم آموزش است،
  • پيش نياز يادگيري است ،
  • توجه به تفاوتهاي فردي است،
  • سازماني نمودن كلاسهاست،
  • استفاده از حواس را مقدور مي سازد،
  • ارتباط مطالب را ممكن مي سازد،
  • دانش، نگرش و توانش ايجاد مي كند،
  • عوامل بازدارنده را مي كاهد،
  • دانشجويان را از پيشرفت آگاه مي كند،
  • راهي براي ايجاد انگيزه است،
  • عامل شناخت روشهاي تدريس است،
  • راه شناخت اهداف تعليم است،
  • عامل استفاده مطلوب از وسايل آموزشي است،
  • توجه به اهداف غائي آموزش است،
  • ايجاد نظم و هماهنگي مي كند،
  • از تداخل برنامه جلوگيري مي كند،
  • كارها را هدفمند و جهت دار مي كند.

طرح درس اساس و پايه آموزش را تشكيل مي دهد. در واقع طرح درس ، طرح آموزش است و در شكل بخشيدن به يادگيري نقش اساسي دارد. اگر قرار است آموزش مبتني بر اصول علمي باشد لازم است از طرحي دقيق كه براساس اصول علمي تنظيم شده برخوردار باشد . اهميت و ضرورت طرح درس ، مشابه طرح و نقشه ساختمان است . همان طور كه يك مهندس ساختمان پيش از ساختن يك بنا به ت هيه نقشه آن مي پردازد، مدرس ( آموزش دهنده ) نيز بايد يك نقشه آموزشي طراحي كند كه در آن محتواي آموزش، روش آموزش، رسانه ها و وسايل كمك آموزشي پيش بيني شود و مطابق اين طرح به آموزش بپردازد.

برحسب اين كه طرح درس مربوط به آموزش درس مورد نظر در طول يك سال تحصيلي باشد يا يك نيمسال ، يك ماه يا يك روز انواع طرح درس عبارت خواهد بود از طرح درس سالانه ، طرح درس نيسمال تحصيلي ، طرح درس ماهانه ، طرح درس روزانه.

طرح درسي كه خوب تهيه شده باشد مي تواند:

  • فعاليت هاي آموزشي را نظم دهد .
  • وظيفه استاد و دانشجو مشخص كند .
  • توجه مدرس را به انتخاب روشهاي مناسب آموزش جلب مي نمايد.
  • ارزشيابي مدرس توسط مؤسسه آموزشي را آسان مي نمايد .
  • ارزشيابي دانشجو توسط مدرس را آسان مي كند .
  • باعث مي شود كه مدرس و دانشجو با اعتماد بيشتري سركلاس درس حاضر شوند.
 
 
 

                               

تاریخ به روز رسانی:
1392/11/06
تعداد بازدید:
1506
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بيرجند مي باشد.
Powered by DorsaPortal