هر
سيستم و مجموعهاي براي يافتن راه ارتقاي كيفيت فعاليتهاي خود به فرآيندي
به نام «ارزشيابي» نيازمند است. ارزشيابي به زبان ساده به معناي
اندازهگيري اهداف مشخص شده قبلي و قضاوت ارزشي در مورد اندازههاي به دست
آمده ميباشد. بر اساس اين قضاوت مديران مجموعه ميتوانند با تشخيص نقاط
ضعف و نارساييهاي موجود، براي بهبود فعاليتهاي موردنظر تصميم بگيرند؛ به
نحوي كه به اهداف تعيين شده نزديك شوند.
نظام
آموزشي نيز از اين موضوع مستثني نميباشد. در اين راستا واحد ارزشيابي
مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي بيرجند فعاليت خود را در سه حوزه به
اجرا ميگذارد:
الف) ارزشيابي دانشجو
در اين حوزه آزمونهاي كتبي و عملي در سطح دانشكدهها مورد بررسي و استانداردسازي قرار ميگيرند.
ب) ارزشيابي استاد
در
اين حوزه كيفيت تدريس نظري و عملي اساتيد از ديدگاه دانشجويان، همكاران،
مديرگروه، رييس دانشكده و ... با استفاده از پرسشنامههاي طراحي شده مورد
ارزيابي قرار ميگيرد.
ج) ارزشيابي برنامه
در
اين حوزه برنامه آموزشي دانشكدهها و گروههاي مختلف توسط تيم ارزيابي
دروني با استفاده از پرسشنامههاي استاندارد مورد بررسي قرار ميگيرد. براي
ارزشيابي برنامه (ارزيابي بيروني) مي توان از تيم ارزياب خارجي نيز دعوت
كرد.
زمينه هاي فعاليت
الف) تدوين فرآيند استانداردسازي و آناليز آزمون
ب) انجام ارزشيابي اساتيد و ارائه بازخورد
ج) برگزاري كارگاههاي آموزشي در زمينه ارزشيابي براي اعضاء هيئت علمي
د) نظارت بر اجراي فرآيند ارزشيابي دروني كه در دانشكدهها صورت ميگيرد
ه) انجام مطالعات كاربردي در زمينه ارتقاي فرآيند ارزشيابي در حوزههاي موردنظر