واحدپژوهش دراموزش

واحد پژوهش در آموزش

این واحد از ابتدای تاسیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی ( 1375) با هدف بررسی و تحقیق پیرامون مسائل آموزشی، ارائه راه حل های مناسب جهت رفع معضلات آموزشی به منظور بهینه کردن کیفیت آموزش و ارتباط دادن پژوهش با رشته های مختلف از جمله رشته های علوم انسانی، شروع به فعالیت نمود. تا در راستای رسالت اصلی معاونت آموزشی دانشگاه که ارتقاء کیفی سطح آموزش در دانشگاه می باشد از طریق همکاری و حمایت در انجام پژوهش های آموزشی با آسیب شناسی مناسب ضمن کمک به برطرف نمودن مشکلات و نیاز های آموزشی دانشکده ها و دانشگاه، گام موثری را در ارتقاء کیفیت آموزش در سطح ملی و منطقه ای بردارد و زمینه تولید و انتقال دانش مربوط به این حوزه را طی سالهای آتی ارتقاء بخشد. این واحد به عنوان مغز متفکر مرکز توسعه عمل نموده و در راستای دادن ایده جهت برنامه ریزی واجرای برنامه های آموزشی گام برمی دارد. برای افزایش آگاهی اساتید درزمینه مسائل نوین آموزش پزشکی وانعکاس نظرات اساتید و دستیاران و تحلیل مسائل و مشکلات موجود در زمینه فعالیت های آموزشی باید پژوهشهای متعدد و کاربردی انجام گیرد. تعیین این اولویتهای پژوهشی و سپس انجام پروژه های تحقیقاتی پیرامون این اولویتها از فعالیت های واحد پژوهش و توسعه می باشد.

 

اهداف کمیته پژوهش در آموزش

1-    ارتقای کمی و کیفی آموزش در دانشگاه

2-    ایجاد فرصتی در دانشگاه برای پویایی و پیشرفت در بخش آموزش به عنوان رسالت اصلی دانشگاه به موازات  پیشرفت در بخش پژوهش و درمان

3-     ایجاد انگیزه برای اعضای هیأت علمی گروه‌های مختلف آموزشی جهت تدوین و اجرای برنامه‌های تغییر در آموزش و افزایش کیفیت آن مطابق با استانداردها 

4-     کمک به توسعه و تحول آموزش از شکل سنتی به شکل مدرن

5-    ارائه ایده های نوین و نظریه پردازی در زمینه آموزش پزشکی

6-     کشف الگوهای بومی و تسهیل در اجرایی نمودن و ارزیابی این الگوها برای توسعه آموزش پزشکی در کشور

 وظایف کمیته پژوهش در آموزش

1- مدیریت ارائه و روند تصویب طرحهای توسعه آموزش در سطوح مختلف(دفاتر توسعه دانشکده ها و بیمارستانها)در دانشگاه

2- کمک به محققان برای تهیه، تدوین و اجرای طرح های پژوهش در آموزش که منجر به تغییرات مثبت در شرایط و محیط آموزش

3- ترغیب اعضای هیأت علمی به استفاده از مدل ها و روش‌های کارآمد و نوین در امر آموزش

4-  ارتقای قابلیت ها و مهارت های فراگیران در سطوح مختلف تحصیلی

 

 محورهای کمیته پژوهش در آموزش

1-  تغییر و توسعه کوریکولوم­های آموزش پزشکی رشته­ های مختلف پایه و بالینی مطابق با استانداردهای آموزشی و شواهد علمی

2-  پروژه های کوچک (mini grant) با استفاده از روش­های شناخته شده، به منظور ارتقای کیفیت  تدریس و ارزشیابی در سطح بخشها یا گروه‌های آموزشی

3-  برنامه ­های آموزشی نوین یا ابتکاری به منظور افزایش کیفیت آموزش و ارزشیابی در دانشگاه

4-  تسهیل درجهت توسعه فن­ آوری آموزشی در سطح دانشگاه، گروه­های آموزشی، بخش­های بالینی و طراحی و استفاده از روش­های نوین آموزش و ارزشیابی مبتنی بر رایانه

5- طراحی، اجرا، مدیریت و ارزشیابی هر برنامه پیشنهادی مرتبط با تحول و یا توسعه در آموزش پزشکی در مقاطع و رشته های مختلف پایه و بالینی

 

 موضوعات مورد توجه مرکز مطالعات و توسعه آموزش عبارتند از:

 برنامه ریزی آموزشی        

 ارزشیابی برنامه آموزشی

 ارزیابی دانشجو (آزمون، ارزیابی بالینی)

 توان مندسازی اعضای هیأت علمی

آموزش مبتنی بر پیامد

آموزش مبتنی بر مسأله

آموزش مبتنی بر جامعه

آموزش الکترونیک

آموزش بالینی

روش های یاددهی و یادگیری

نظام انگیزش و تشویق در آموزش

آموزش و ارزیابی مهارت های برقراری ارتباط

آموزش و ارزیابی تفکر نقادانه

نظام حمایت از فراگیران

آموزش مداوم و ارتقای مداوم حرفه ای

مدیریت و رهبری در آموزش

برنامه کارآفرینانه

همکاران

اعضاء کمیته

برنامه عملیاتی

 فرم ها

 فرایند ها

 اولویت های پژوهشی

 لیست مجلات آموزش پزشکی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاریخ به روز رسانی:
1399/05/04
تعداد بازدید:
320
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بيرجند مي باشد.
Powered by DorsaPortal