نکات عملی در طراحی سؤالات چند گزینه ای

نكات عملي در طراحي سؤالات چند جوابي

نكات مهم در مورد محتواي سؤال

1.            از طرح سؤالات گول زننده پرهيز كنيد.

2.            هر سؤال بايد بر اساس يك محتواي مهم طرح شود. از موضوعات كم اهميت صرف نظر كنيد.

3.   از موضوعاتي استفاده كنيد كه سطوح بالاتر يادگيري را مي­سنجند. به عنوان مثال استفاده از شرايط باليني. از طراحي سؤالاتي كه صرفا محفوظات را مي­سنجند پرهيز كنيد. 

4.            هر سؤال بايد مرتبط با محتواي مشخصي از بلوپرينت آزمون (حيطه آزمون) باشد. 

5.            محتواي هر سؤال مستقل از محتواي سؤالات ديگر باشد.

6.            از طرح سؤالات با محتواي خيل كلي يا خيلي جزيي پرهيز كنيد.

7.            از طرح سؤالات بر اساس نظرات شخصي خودداري كنيد.

8.            زبان مورد استفاده مناسب براي گروه داوطلبان باشد.

ü از استفاده از مخفف ها خودداري كنيد.

ü از كلمات و عباراتي كه در سطح كشور و در ميان جامعه علمي مورد قبول مي باشند استفاده كتيد.

ü واحدهاي يافته هاي آزمايشگاهي را قيد كنيد.

9.   هدف دانشكده پزشكي ارزيابي توان مندي هاي افراد است. بعضي از سؤالات با هدف افتراق بين دستياران قوي از ضعيف طراحي مي شوند در حالي كه بقيه به عنوان سؤالاتي كه همه داوطلبان بايد بتوانند به آن پاسخ دهند طراحي مي شود.

پايه سؤال را طراحي كنيد:

10.               مطمئن شويد كه اطلاعات مندرج در سؤال واضح و بدون ابهام است.

11.               ايده اصلي سؤال را در پايه سؤال و نه در گزينه ها مطرح كنيد.

12.               از به كارگيري جملات پيچيده ادبي خودداري نماييد

13.               پايه سؤال را به صورت جمله مثبت طراحي كنيد. از به كار بردن كلماتي مانند نيست يا بجز پرهيز كنيد. در صورت اجبار، با احتياط از آن ها استفاده كنيد. در هر حال حتما اين كلمات را به صورت بولد و با خط كشي زير آن مشخص و متمايز از بقيه متن سازيد تا داوطلبان به آن توجه كنند. 

گزينه ها را طراحي كنيد:

14.               همه گزينه هاي انحرافي بايد جذاب و در عين حال كاملا (و بدون شك) غلط باشند.

15.               جاي گزينه صحيح را بين گزينه ها تغييير دهيد. مثلا هميشه گزينه صحيح گزينه شماره اول نباشد.

16.               گزينه ها را بر اساس ترتيب عددي يا منطقي مرتب نماييد.

17.               گزينه ها نبايد با هم هم­پوشاني داشته باشند بلكه بايد از هم مستقل طراحي شوند.

18.               گزينه ها را از نظر محتوايي و دستوري هموژن طراحي كنيد.

19.               طول جمله گزينه ها را تقريبا يكسان نگه داريد.

20.               با احيتاط از "گزينه هيچ كدام از موارد فوق" استفاده كنيد.

21.               از گزينه "همه موارد فوق" استفاده نكنيد. 

22.               براي طراحي گزينه هاي انحرافي از اشتباهات شايع داوطلبان استفاده كنيد.

23.               از دادن سرنخ هايي كه نشان مي دهند گزينه صحيح كدام گزينه است خودداري كنيد.به عنوان مثال:

§ قيود خاص نظير هميشه، هيچ وقت، كاملا و مطلقا

§ گزينه هايي كه از نظر لغوي داراي كلمات مشابه پايه سؤال باشند.

§ تفاوت دستوري گزينه ها كه داوطلب را به سوي گزينه صحيح هدايت مي كند. گزينه اي كه به طور كاملا واضح صحيح باشد.

نكات مهم در مورد شكل سؤالات

24.               سؤالات حتما به صورت تست هاي چهارجوابي با يك گزينه صحيح طراحي شوند.

25.               گزينه ها را به شكل عمودي مرتب نماييد. (به جاي افقي)

نكات مهم در مورد شيوه نگارش سؤالات

26.               سؤالات را ويرايش كرده و تأييد نماييد.

27.                نكات مربوط به رعايت قواعد دستوري، نقطه گذاري و آيين نگارش را مورد توجه قرار دهيد.

28.               حجم مطالبي كه داوطلب بايد در هر سؤال بخواند را كم كنيد.

 

تاریخ به روز رسانی:
1396/02/27
تعداد بازدید:
163
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بيرجند مي باشد.
Powered by DorsaPortal