آزمون چهارگزینه ای

                          

                                                                                                                                       
 
  آزمونهاي چند گزينه اي   جهت دريافت اطلاعات بيشتر كليك نماييد
 
 

آزمون چند گزينه اي متداولترين آزمون عيني است كه هم در سنجش تواناييهاي مختلف و هم در سنجش يادگيري در زمينه هاي گوناگون تحصيلي مورد استفاده واقع مي شود. آزمون چند گزينه اي هم از لحاظ يكنواختي سئوالها ، هم از لحاظ حساسيت كم در مقابل حدس كوركورانه و هم از لحاظ سهولت تصحيح پاسخنامه ها بهترين نوع آزمونهاي عيني است . ما در متن حاضر اين نوع آزمون و طرز تهيه آن را مورد بحث قرار مي دهيم و موارد استفاده آن را در سنجش انواع مختلف بازده هاي يادگيري معرفي مي كنيم .

تعريف آزمون چند گزينه اي

آزمون چند گزينه اي شامل تعدادي سئوال است كه هر يك از آنها از يك قسمت اصلي و تعدادي گزينه (پاسخ) تشكيل مي شود و آزمون شونده از ميان گزينه هاي پيشنهادي گزينه صحيح (پاسخ سئوال) را انتخاب مي كند.

قسمتهاي مختلف سئوال چند گزينه اي

هر سئوال چند گزينه اي شامل قسمتهاي اصلي زير است :

1. قسمت اصلي يا تنه سئوال : اين بخش سئوال متن اصلي

سئوال را تشكيل مي دهد و در برگيرنده مسئله يا موضوعي است كه سئوال بايد آن را اندازه گيري كند.

2. گزينه درست يا پاسخ سئوال : يكي از گزينه هاي پيشنهادي پاسخ درست سئوال است كه آزمون شونده بايد آن را برگزيند . به اين گزينه گزينه كليد گفته مي شود.

3.  گزينه انحرافي : به غير از گزينه درست سئوال ، تعدادي گزينه ديگر نيز براي هر سئوال تهيه مي شود كه به آن گزينه هاي انحرافي مي گويند . نقش گزينه هاي انحرافي منحرف كردن آزمون شوندگاني است كه پاسخ درست سئوال را نمي دانند.

متن اصلي يا تنه سئوال را يك جمله استفهامي يا يك جمله ناتمام تشكيل مي دهد و گزينه پيشنهادي جواب جمله استفهامي يا تكميل كننده جمله ناقص هستند.

تعداد گزينه هاي سئوالهاي چند گزينه اي ( گزينه درست و گزينه انحرافي ) از 2 تا 5 متغير است از لحاظ نظري هرچه تعداد گزينه ها بيشتر باشد امكان حدس زدن كمتر است اما به سبب اينكه پيدا كردن بيش از سه پاسخ انحرافي كار دشواري است آزمونهاي چهارگزينه اي كه در آنها امكان حدس زدن جواب درست يك در چهار است شهرت بيشتري كسب كرده اند.

متخصصان آزمون سازي پيشنهاد مي كنند كه آزمون ساز تازه كار بهتر است كوشش كند تا متن سئوالهاي خود را در قالب جمله هاي استفهامي طرح كند زيرا به اين شكل هدف سئوال به طور آشكارتري بيان مي شود اما چنانچه طرح سئوال در قالب جمله استفهامي خيلي طولاني تر از طرح آن به صورت عبارت نا تمام باشد بهتر است از همان شكل جمله ناتمام استفاده كرد اما بايد سعي نمود كه تمام گزينه هاي پيشنهادي تكميل كننده جمله ناتمام باشند .

انواع سئوالهاي چند گزينه اي:

سئوالهاي چندگزينه اي داراي انواع مختلفي هستند ما در اينجا تعدادي از معروفترين آنها را معرفي مي كنيم:

الف- نوع تنها گزينه درست: اين سئوال ساده ترين نوع سئوالهاي چند گزينه اي است در اين نوع سئوال تنها يكي از گزينه ها درست است و بقيه گزينه ها كاملاً غلط هستند.

ب- نوع بهترين گزينه :در اين نوع سئوال همه گزينه ها درست هستند اما يكي از آنها از همه درست تر يا بهتر است

ج- نوع منفي :در اين نوع سئوال تنه سئوال به صورت منفي بيان مي شود و همه گزينه ها بجز يكي از انها درست هستند مانند نمونه زير :

كدام يك از عبارتهاي زير درباره ويروس درست نيست ؟

الف :ويروسها تنها در حيوانها و گياهها زندگي ميكنند

ب : ويروسها توليد مثل مي كنند

ج : ويروسها از سلولهاي زنده خيلي بزرگ تشكيل مي شوند

د : ويروسها مي توانند سبب بيماري بشوند

يكي از مشكلات تهيه سئوالهاي چند گزينه اي اين است كه بعضي اوقات تهيه تعدادي گزينه انحرافي غلط كه به ظاهر درست جلو كنند بسيار دشوار است . در اين گونه مواقع ، چنانچه تهيه گزينه هاي درست آسانتر باشد مي توان از نوع سئوالهاي منفي كه در آن همه گزينه ها بجز يكي از انها درست است استفاده كرد مانند بالا.

قواعد تهيه سوالهاي چند گزينه اي:

1. هر  سوال بايد يك موضوع مهم يا يك هدف آموزشي را اندازه بگيرد.

2. بيشتر از يك مسئله يا يك مطلب در هر سوال قرار ندهيد.

3.  سوالها را كاملا روشن و واضح بنويسيد و از عبارات و كلمات قابل فهم آزمون شوندگان استفاده كنيد.

4. از تكرار مطالب در گزينه ها خودداري كنيد.

5. مطالب اصلي سوال را بطور كامل در تنه سوال بنويسيد.

6. همه گزينه هاي يك سوال بايد متجانس و مربوط به يك موضوع واحدي باشند.

7. سوال را طوري بنويسيد كه كه پاسخ درست تنها پاسخ درست و يا قطعا درست ترين پاسخ باشد.

8. براي اندازه گيري فرايند هاي پيچيده ذهني از موقعيتهاي تازه استفاده كنيد كه بامثالهاي كتاب يا مثال هاي بكار رفته در كلاس متفاوت باشند.

9. گزينه هاي انحرافي را طوري بنويسيد كه توجه آزمون شوندگان بي اطلاع از موضوع را به خود جلب كنند.

10. گزينه هاي هر سوال را طوري بنويسيد كه از نظر دستوري و جمله بندي به نحو درست مكمل متن سوال باشند.

11. از به كار بردن اشاره هاي دستوري نامربوط و غيره خودداري كنيد. اشاراتي از قبيل زمان افعال، مفرد و جمع بودن آنها را در سوال ها نبايد بكار برد، آنگونه كه آزمون شونده با توجه به اين اشارات گزينه درست را انتخاب كند.

12. در سوالات منفي كلمات منفي را برجسته جلوه دهيد يا زير آن خط بكشيد تا به آزمون شونده كمك كند متوجه منفي بودن سوال باشد.

13.  از نوشتن سوالهايي كه متن آنها منفي و گزينه ها هم منفي هستند ، يعني منفي مضاعف ، احتراز كنيد زيرا خواندن آنها آزمون شونده را گيج مي كند.

14. تا حد امكان از به كار بردن عبارتهايي مانند"همه آنچه در بالا گفته شد" ، "تمامي موارد فوق" ، " هر سه مورد" و غيره در گزينه ها خودداري كنيد.

15. سوالها را مستقل از يكديگر بنويسيد.

16.  از طرح سوالهاي گمراه كننده بپرهيزيد زيرا اغلب آزمون شوندگان مطلع تر كه اطلاعات وسيع تري دارند به وسيله اين گونه سوالها گمراه مي شوند.

17. طول گزينه درست را در سوالهاي مختلف تغيير دهيد.

18.  محل گزينه درست را در در ميان گزينه هاي انحرافي به طور تصادفي انتخاب كنيد.

19. در سوالهايي كه تنه آنها جمله ناتمام است ، جاي خالي را در قسمت آخر جمله قرار دهيد.

تاریخ به روز رسانی:
1396/02/27
تعداد بازدید:
4589
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بيرجند مي باشد.
Powered by DorsaPortal