EN
نقشه سایت
پست الکترونیک
۱۳۹۸ جمعه ۲۴ آبان
مرکز آزمون
تاریخ به روزرسانی: 1397/09/07

 

 

 

 

 


 

تحليل آزمون يكي از حيطه هاي شرح وظايف مركز آزمون مي باشد كه همه ساله نسبت به انجام آن اقدام مي نمايد و بازخورد لازم جهت استانداردسازي سوالات به گروه هاي ذيربط ارسال مي نمايد.

 
تحليل آزمون1 : يك روش قوي براي تعيين ميزان موثر بودن و استاندارد بودن يك آزمون ميباشد. اين عمل مي تواند مربي را قادر به خلق سؤالات مؤثر امتحاني و تنظيم يا استاندارد كردن سوالات آزمونهاي فعلي نمايد.در واقع تحليل آزمون، تحليل تك تك سوالات يك آزمون وتعيين كننده مشخصات هر سوال از نظر دقت و يا نارسايي آن ميباشد

 شاخص هاي مورد استفاده براي تحليل آزمون شامل موارد ذيل مي باشد.

ضريب دشواري2 : درصد كل پاسخ هاي صحيح به يك سؤال را مي گويند كه در واقع "ضريب آساني" مي باشد. سؤالات با ضريب دشواري بين 3/0 و 7/0 مناسب مي باشند و هر چه اين ضريب به 7/0 نزديكتر باشد سؤال بهتري است .

 ضريب تميز3: قدرت سؤال را درتمايز بين دانشجويان قوي و ضعيف مي سنجد. هر چه اين ضريب بيشترو به يك نزديك تر باشد سؤال مناسب تر است يعني دانشجويان قوي بيشتر از دانشجويان ضعيف به اين سؤال پاسخ داده اند.

همبستگي دو رشته اي نقطه اي : ميزان همبستگي سؤال با آزمون را مي سنجد. هر چه ضريب همبستگي بيشتر باشد ، به اين معني است كه سؤال با مجموعه سؤال هاي ديگر همخواني بيشتري دارد و افراد قوي بيشتر پاسخ صحيح داده اند تا افراد ضعيف.

ضريب كودر ريچاردسون5  : كه ضريب تعيين پايايي آزمون مي باشد.يعني اگر آزمون را در فاصله كوتاهي چندين مرتبه به يك گروه واحد از افراد بدهيم نتايج حاصل نزديك به هم خواهد بود و در صورتي كه آزمون فقط يك بار انجام شود، مقدار آن بين صفر و يك مي باشد.

پايايي 6 : يعني قابليت اجراي آزمون در زمانها و موقعيتهاي مختلف .به عبارتي پايايي نتيجه يا محصول يك بررسي است كه با فرمول هاي كودرريچاردسون و آلفاي كرونباخ براي امتحانات كتبي و فرمولRater و نظريه تعميم توانايي7 براي امتحان شفاهي و بربالين بيمار و در ارزشيابــي عملــي مانند مشاهــده معاينه ساختــار يافتـــه كلينيكي8 و بيمارنما9بايد مورد استفاده قرار گيرد.

 1- Item analysis

 2- Difficulty Index

 3- Discrimination Index

 4-point biserial correlation  

 5- kuder Richardson

 6-Reliability    

7- Generalized ability theory

8- Objective Structured Clinical Examination)

9- Simulated Patient

تعداد بازدید: 1412
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
خراسان جنوبی،بیرجند،خیابان آیت ا... غفاری،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، معاونت آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
تلفن:  32395642-056     دورنگار: 32442271-056   کدپستی9717844741 :     E-mail: edc[@]bums.ac.ir
ورود اعضا
بستن
Powered by DorsaPortal